top of page

Alegorik/Eğreltileyici Olgular

Mesaj Ne Kadar Yalın?

Görüntülü medya; televizyon, sinema, cep telefonu vs. gerçeklik aynası değildir. Hayatı, gerçekliği, tecrübeyi ve bilgiyi olduğu gibi bize sunmaz. Ekranda izlediklerimiz, simülasyona uğratılmış mesajlardır. İşin içine birde dijital devrim girdi ki sormayın gitsin. Sonuç: başka süzgeçlerden geçirilerek sembollerin üzerine giydirilen göstergebilimsel sanal gerçeklik.

Ne İzliyoruz Aslında Ne Anlatıyorlar?

Semboller , kendi görünümünden başkaca bir anlam ifade eder. Bir işaret veya bir sembol gördüğümüzde mutlaka yönelimsel anlamlar deryasında yüzdüğümüzü akıldan çıkartmamalıyız. Çünkü hiç biri gayesiz ve anlamdan kopuk değildir. Yan yana konulduklarında bütünsel bir anlatı ve algı oluşturur. Şehirdeki işaretlerin tümüne bakarak yolumuzu bulmamız gibi.

Farkında olmadan aldığımız her mesaj; bilinçaltımızı yeniden inşa eder, yeniden istendik yönde kurgular. Kodlanmış yapay zeka biyoniklerine dönüştürür. Şimdi, sinema ile bize dayatılan tonlarca mesajlara karşı farkındalık oluşturma zamanı.

Alegorik/Eğreltileyici Olgular

Binanın yıkılması Bütün ilişkilerin parçalanmasını ifade eder.

Bahçe duvarının hasarlı olması Bir şeylerin ters olması ve tedirginliğe delalet eder.

Ortamda sigara yakılması Gerçek bir derinliğe sahip olunduğunun işaretidir.

Bir çocuğun aileden uzaklaşıp deniz kenarına gitmesi Bir şeylerin ters olması ve tedirginliğe delalet eder.

Evin içine her şeyin kırılmış olması Kısa sürede kötü bir şey olacağını bildirir.

Dolmuştaki kadının toparlanmasının istenmesi Aşağılanan kadının kendini kötü hissetmesini gerektirir.

Gece ansınız birinin eve girilmesi Baş karaktere kadar uzanan duygu sürekliliğidir.

Viski içmek Üst sınıftan olmaktır.

Kaliteli şarap içmek Sınıf atlamaya çalışılıyordur.

Islak ve karanlık caddeler Ürkütücü kenti ifade eder.

Loş bina boşlukları Ezilmiş, itilmiş kalabalıkları simgeler.

Gören göz bakışı Mekan, ideoloji ve kültürün örgülerinin içinden görmeyi temsil eder.

Kovboy tavrı sergilenmesi Bireyselliği ve çağdaş dünyanın değerleri ile uzlaşamamaya dedalet eder.

Uçsuz bucaksız ufka doğru yol alınması Konuşmaktan çok eylemde bulunmayı, sessiz bir kültür birikimini barındırmayı resmeder.

Kasabaya gelip geri gidilmesi Toplumla yüzleşme, beğenmeme ve tekrar kendi bireyselliğine dönmeyi resmeder.

Felaket kahramanının başarısı Ölüm, yoksunluk ve gelecek korkusu yerine ümit var olunmasına delalet eder.

Ana karakterin, filmin sonunda kendini feda etmesi Büyük bir günah karşılığında kefaret ödenmesini simgeler.

Kadının ayakkabı topuğunun kırılması Kadının erkeklere karşı kompleks içinde olduğunu simgeler.

Sütün, bira gibi kafaya dikilmesi Çocukluk ve yetişkinlik arasında çatışma yaşandığının resmidir.

Müzikal dans Karşılaştığı zorlukları kendi tarzıyla alt etmeyi ifade eder.

Kozadan çıkış Yeni bir hayata açılmayı simgeler.

Ard arda açılan otomatik kapılar Rahimden dışarı çıkışı/doğumu simgeler.

Deney ürününü yok etmeye çalışma Deneyin muhtemel sonuçlardan kaçınma gayretidir.

Madeni paranın sürekli yazı/tura atılıp tutulması Parayı ve beraberinde hiçbir şeyi umursamamayı resmeder.

Uzay gemisinin inişi Yumurtayı döllemeye gelen sperm gibi yeni bir can verme başlangıcına vurgu yapar.

Tabanca ile oynanması Güçlü olduğunu hissetmeye ve kentsel yaşamda yükselmek gibi bir derdin olmamasına delalet eder.

Kahramanın sakatlanması Utanç ya da yenilgiyi ifade eder.

Atom bombası patlaması Uyuyan süper devin uyanmasını refere eder.

Kadının piyano çalması Kadının, cinselliği, erkeklerle aynı dilde konuşmadığını ifade eder.

Kötülük figürü Toplumsal kaygıyı ve paranoyayı ifade eder.

Kadına güvensizlik Kadının uğursuzluk getireceği inancını canlandırır.

Dağa doğru yolculuk Bir dine yönelme, ruhani havaya bürünmeyi ifade eder.

26 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör

Nuri Dayı

bottom of page